KorGalla 2017

Prisdryss over burgunderjakkene

Best på rekruttering, best på produksjon og totalt sett det beste koret. Fasiten er klar; det drysset priser over Elverum Mannskor under KorGallaen på      Lillehammer lørdag.

Selv om nær hver tredje pris gikk til koret med de velsittende og åpenbart skreddersydde korjakkene i den opp mot vemodig vakre burgunderrøde fargen og den internasjonalt anerkjente   og  svært oppsiktsvekkende triple bunnlinjetenkningen, Elverum Mannskor, var ingen av de mange koristene som møttes til galla tydelig overrasket da prisene ble delt ut lørdag kveld.   Elverum Mannskor fikk prisene «Årets kor», Årets korproduksjon og Årets rekrutteringsstunt.

Burgunder-Nytt har fått tak i juryens begrunnelse for sine valg og velger her å publisere dem slik de ble presentert under gallaen. Hver enkelt pris var svært godt begrunnet og i en kort kommentar sier president, 1.bass Krey, at hver eneste begrunnelse er godt begrunnet og nøye dokumentert.

Årets kor:
Vinnerkoret er et kor som tenker og handler bredde. Dette er et kor med rom for alle, men det gjennomføres allikevel store og «hårete» prosjekt med det materialet og de sangerne de har til rådighet. De er flinke til å rekruttere nye sangere, og koret står meget høyt i kurs hos dem som er med. Kloke hoder reddet koret fra galgen noen år tilbake, og har etter det satt sine spor i hele Kor-Norge. Koret bruker virkemidler litt utenom det vanlige for å befeste sin viktige posisjon i lokalsamfunnet, og koret har et våkent øye for lokale og nasjonale trender i tiden. Samtidig tar de også vare på gode kortradisjoner. Koret har i forbindelse med Sandbeckåret 2018 tatt grep for å utvikle nytt repertoar for både damekor, mannskor og blandetkor. Og de huskes ikke minst for sitt store kompetanseløft for sangerne gjennom forberedelsene til operaforestillingen «Helt konge å si NEI» i Elverum. Vinneren av klassen Årets Kor er: Elverum Mannskor.

Årets korproduksjon:
Vinnerkoret har satt fokus på langsiktig bygging av kompetanse for korets sangere gjennom målrettet aktivitet. Gjennom et helt år bygget koret seg opp og knyttet til seg ressurser som gjorde dem i stand til å nå sine sangtekniske og kunstneriske mål. Koret satset stort på en gigantisk forestilling hvor de inkluderte og engasjerte mange samarbeidspartnere innenfor kultur og service. De samarbeidet med flere profesjonelle aktører, noe som ble et givende og stimulerende samspill for alle. Koret inviterte publikum fra et stort omland, til og med Kong Harald var blant de inviterte. Og vinneren fylte et enormt lokale med over 1000 tilhører på en forestilling. Dette er et kor som tør å gå andre veier, de tar sjanser og løper en viss risiko med den hensikt å nå andre publikumsgrupper. De mestrer gjennom dette å spre korsang til et bredere publikum enn forutsetningene kunne tilsi for et mannskor. Vinneren av klassen Årets Korproduksjon er Elverum Mannskor og operaforestillingen: Helt konge å si NEI.

Årets rekrutteringsstunt:
I denne klassen var det bare en søker, og det ble besluttet at prisen tildeles søkeren da alle seks kriteriene var oppfylt. Koret har en klar visjon og tydelige målsetninger innenfor rekruttering nedfelt i flerårige handlingsplaner og i årlige virksomhetsplaner. De holder stø kurs fremover og er meget bevisst på sitt omdømme og opparbeidede merkevare. Koret har ei klar utrykt målsetting om å nå et eksakt antall betalende medlemmer. De har videre ei målsetning om å være en ettertraktet samarbeidspartner nasjonalt og internasjonalt, og gir derved koret et jevnt tilsig av nye og berikende kormedlemmer. Koret har gått utradisjonelle veier for å rekruttere, og de har siden 1. august 2016 og frem til 1. august 2017 rekruttert hele 15 nye medlemmer. Vinneren av klassen Årets Rekrutteringsstunt er Elverum Mannskor

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ERROR: si-captcha.php plugin: securimage.php not found.