Archive for september, 2010

Elgjakta


2010
09.27

Burgunderrød jaktlykke

Per Kjelland (t.v), Bjørn Strand og Ove Mellem har suksess på flere steder enn i korkrakkene. Også elgen må gi tapt når de samtsemte guttene finsikter.

Det er ikke bare på det kunstneriske plan at Elverum Mannskor er toneangivende. Skogens konge lever også farlig når treffsikre korgutter er rustet til elgjakt.

For tiden permittert sjefsdirigent og kunstnerisk leder samt muligens professor i Elverum Mannskor, nå 2.tenor, Margrethe Munthe-arrangør og muligens professor i Elverum Mannskor, Per Kjelland, 1.bass Bjørn Strand og 1.tenor Ove Mellum er for tiden på elgjakt i Strandbygdas dypere skoger. Og de tvers gjennom samstemte og korgfaglig langt utviklede guttene i det høyt dekorerte og på stadig flere og flere måter veldige koret med den internasjonalt anerkjente grunntonen, har selvsagt jaktlykke. Elgjakta var ikke mange timer gammel før det første dyret falt og glassklare og taktfaste jubeltoner gjallet nord i Elverum-skogene. – Klart det er uvant å gjøre suksess kledd i grønt og utstyrt med børse og skarpe skudd, vi er jo vant til å levere i våre burgunderrøde korjakker og elegante kormapper. Men korsang og elgjakt har faktisk likhetstrekk. For å lykkes er presisjon avgjørende i begge sammenhengene. Samhandling er også viktig for å lykkes både på korscener rundt i verden og i elgterrenget, sier en sjeldent oppstemt 1.bass Bjørn Strand i en kort og meget hektisk kommentar.
Nylig ankommet fra studietur til spanske Barcelona kommenterer presidenten og 1.tenoren med den uvanlig godt empatisk utviklede væremåten og den renstrøkne stemmen, Einar Mellum, elgfallet på denne måten: – Det er viktig å kunne fokusere på annet enn korsang. Jeg mener elgjakt også utvikler medlemmene som korister. Særlig dette med å være nøye med detaljene i forberedelsene og å ha fokus og presisjon i leveringsfasen. Presidentskapet ser bare positive effekter av at våre medlemmer bedriver jakt, sier en godt opplagt president Mellum.

Fargeavsløringen


2010
09.24

Verden kles i burgunderrødt

Stadig flere av verdens ledende skikkelser tyr til  det burgunderrøde når antrekk for de store anledninger skal plukkes ut.

– Det er virkelig artig å se at stadig flere gjør som oss, sier stedfortredende president, visepresident med særlig ansvar for merkevarebygging og markedsføring i det på stadig flere og flere måter veldige koret i de skreddersydde korjakkene med den opp mot vemodig vakre burgunderrøde fargen, Elverum Mannskor, 2.tenor Gunnar Østmoe.

Visste ikke omfanget
Flere av medlemmene i det toneangivende førstevalg, de kongelige hoffleverandører av ”Gamle Norge” og offisielle leverandører av ”Elverumssangen”, har lenge hevdet at det burgunderrøde er på full fart inn som en av verdens ledende farger. Inntil nå har dette vært udokumenterte påstander. Helgeredaksjonen i Burgunder-Nytt har sjekket holdbarheten i de resolutte uttalelsene fra de høyt dekorerte kulturambassadørene. Og kan i dag slå fast at burgunderrød-påstandene er tvers gjennom velfunderte, godt dokumenterte og uvanlig substansielle. – Vi pleier ikke å hive rundt oss med grunnløse påstander, men at det virkelig var så overveldende riktig at en så stor del av de tunge globale avgjørelser har et burgunderrødt tilsnitt, nei det visste jeg ikke, sier en uvanlig positivt innstilt visepresident, for tiden stedfortredende president. Den ellers så presist formulerende presidenten med den uvanlig kameratslige væremåten og den glassklare tenorstemmen, president og 1.tenor Einar Mellum, er nemlig for tiden på tjenestereise til spanske Barcelona.

Overveldende
Det var da den svenske statsministeren, Fredrik Reinfeldt, stilte i et matchende burgunderrødt slips under valgkampen at undersøkelsene startet for alvor i redaksjonen. Da åpenbarte det seg regelrett en burgunderrød verden. Statsleder etter statsleder velger det burgunderrøde. Barack Obama, Nelson Mandela, Vladimir Putin, Benjamin Netanyhahu og pave Benedict XVI, bare for å nevne noen få.  – Noen har regelrett ledd av oss og vår burgunderrøde farge, men vi har stått han av, som det så kjekt heter. Nå viser det seg at vi på mange måter har hatt rett og kan bruke den noe slitte ”den som ler sist, ler best”, smiler merkevarebyggeren for det høyt dekorerte koret med den internasjonalt anerkjente grunntonen lurt og tvinner en smule på snurrebarten. Barten som fra flere i 2.tenor-rekka påstås å være mer spesiell enn stemmen.

Madsbu-saka


2010
09.21

Påstander om blandakor-virksomhet

Følg den hvite pilen og finn en ung og utagerende utgave av den ellers så godt fungerende 1.tenor Jens Petter "alltid tidlig og godt over skia" Madsbu. Ondsindige elementer i kormiljøet vil ha det til at dette er et blandet kor. Elverum Mannskor vil granske bildene for å dokumentere at det "bare" er snakk om et gruppebilde med mennesker med forskjellig kjønn.

Et rystet kor-Norge kan ikke annet enn sitte som maktesløse tilskuere og registrere at stadig nye kapitler av Madsbu-saka rulles opp.

Nye, til dels skandaløse, bilder publiseres nemlig på nettet. – Skal dette aldri ta slutt, sier president Einar Mellum stille. Han legger trykket på aldri, venter et øyeblikk, ser ned og lar ordet sveve gjennom vinduet og ut i den vakre og klare høstluften.

Bekymret
Den ellers så presise og glassklare presidenten for det på stadig flere og flere måter veldige mannskoret i de skreddersydde og opp mot vemodig vakre korjakkene, Elverum Mannskor, er preget av siste dagers avsløringer. Den sedvanlige mellommenneskelige væremåten og det karismatiske kroppsspråket er borte. Alt skyldes bildene av en utagerende og til dels uvøren 1.tenor Jens Petter ”alltid tidlig og godt over skia” Madsbu som florerer på nettstedet Facebook om dagen.
– Ikke før vi har rykket ut med forklaringer og unnskyldninger, så publiseres nye bilder. Det er som en trojansk hest. Vi frykter for korets omdømme, men mest av alt er dette trist for hovedpersonen selv. Min empatisk veldig godt utviklede og bestandig så tvers gjennom positive og taktfaste 1.tenor-kollega, Madsbu, sier presidenten for det høyt dekorerte koret med den internasjonalt anerkjente grunntonen.

Ingen stor katastrofe
– Ja, da. Det har vært en del brannslukking den siste tiden. Men det må vi regne med. Elverum Mannskor er et kor i voldsom vekst, stadig nye medlemmer kommer til. Det er ikke til å unngå at det i enkelte av korets medlemmers fortid kan finnes spor av adferd som ikke er forenelige med korets grunnverdier og mål, sier en meget klar visepresident med særlig ansvar for markedsføring og merkevarebygging for de åpenbare kulturprisvinnerne og de offisielle og eneste virkelige leverandørene av Elverumssangen, Gunnar Østmoe. 2.tenoren, som enkelte mener har mer spesiell bart enn stemme, sier videre at de siste bildene ikke representerer noen skandale, men at de selvsagt ligger langt fra hva kulturambassadørene i Elverum Mannskor står for. – Det verste med det sist publiserte bildet er at det kan se ut som om den unge utgaven av Madsbu faktisk deltar i et blandet kor. Selvsagt kan det være snakk om et gruppebilde, men det likner veldig på det vi i dag forbinder med kor hvor begge kjønn er representert. Bildet skal selvsagt granskes, sier merkevare- og markedsføringssjefen for de burgunderrøde kulturkjæledeggene i Elverum Mannskor før han avslutter med at det ikke er noen grunn til å grave seg ned i tungsinn over Madsbu-saka.  – All PR er god PR, særlig i ettertid, sier visepresidenten raust og oppmuntrende.

Internett-skandale


2010
09.17

Frykter for omdømmet

I følge den flåsete teksten skal bildene være tatt hjemme hos Madsbu. Etterforskere engasjert av Elverum Mannskor vil nå sjekke om leiligheten faktisk hadde denne meget spesielle tapeten på dette tidspunktet. Saken kan ha likhetstrekk med påstandene om bevisjuks i Treholt-saken.

Stedfortredende merkevarebygger og 1.tenor Jens Petter ”alltid tidlig og godt over skia” Madsbu er offer for offentlig sjikane gjennom nettstedet Facebook.

Elverum Mannskors presidentskap er rystet etter at skandaløse ungdomsbilder av den glassklare 1.tenoren med sin tvers gjennom mellommenneskelige væremåte er ukritisk blitt publisert og spredd via det sosiale nettsamfunnet Facebook.

Frykter konsekvenser
– Millioner av mennesker er innom nettstedet og vi er selvsagt engstelige for at bildene, som viser en svært uvøren og utagerende Madsbu, skal skade korets omdømme, sier visepresident med særlig ansvar for merkevarebygging og markedsføring i det på stadig flere og flere måter veldige koret med de burgunderrøde og skreddersydde jakkene, 2.tenor Gunnar Østmoe. Han sier videre at korets omdømme er bygget opp stein for stein gjennom mange år. Merkevarebygge-sjefen for de åpenbare kulturprisvinnerne med den internasjonalt anerkjente grunntonen er smertelig klar over at det kan ta langt kortere tid å rive ned et godt omdømme.

Du skal lete lenge for å finne spor av en 1.tenor i dette bildet. Madsbu i midten på bildet dersom noen skulle tvile.

Lite gjennomtenkt
Også selveste president Einar Mellum følte saken så brennhet at han avbrøt en hyggelig fredagskveld for å sendte ut en pressemelding der han bastant slår fast at de skandaløse bildene ikke på noen måte kan koples til verken Elverum Mannskor eller til noen form for korets nasjonale eller internasjonale virksomhet. ”Vi ønsker heller ikke på noen måte å klandre den glassklare og svært empatisk godt utviklede 1.tenor Madsbu. Alle har vi vært pur unge og stilt opp på lite gjennomtenkte bilder. Det er publiseringen av bildene så mange år etterpå vi er kritiske til”, heter det i pressemeldingen fra den bestandig like presise og slagkraftige president Einar Mellum.

Kraftig medvind


2010
09.17

Populariteten når nye høyder

Forvirring og tilfeldigheter preget årets Festspill-åpning. Nå er det enighet om å legge fadesen bak seg. Det stadig voksende og på flere måter veldige Elverum Mannskor ser framover.

Festspill-ledelsen har lagt seg flate og oppdragene står i kø for de bestandig like velkledde, samstemte og høyt dekorerte guttene i Elverum Mannskor.

Det formelig koker rundt det på stadig flere måter veldige mannskoret om dagen. Presidentskapet melder om en sjelden høy aktivitet. Den bestandig like empatisk velutviklede presidenten med den særlig glassklare og velfungerende tenorstemmen, Einar Mellum, sier at det korpolitiske og korstrategiske trykket som den siste tiden er satt inn, gir stadige resultater.

Viktigst for Festspillene
Etter hektisk brevveksling og møtevirksomhet er det nå klart at Elverum Mannskor vil være toneangivende i forbindelse med fremtidige Festspill-åpninger. Og det skulle bare mangle. Det har jo nærmest vært et folkekrav at den kjære Elverumssangen skal synges med verdighet og stil av et godt sammensatt kor og ikke basert på tilfeldigheter og omtrentlighet slik tilfellet var under årets åpning.
– At Festspill-ledelsen, med sin styreleder Per-Gunnar Sveen, har kommet til fornuft og engasjert oss til neste års åpning, er dog viktigere for Festspillene i Elverum enn for oss, sier en klart og presist formulert 1.tenor og president for de åpenbare kulturprisvinnerne i de velsittende og skreddersydde korjakkene med den opp mot vemodig vakre burgunderrøde fargen.

Flere planer
Visepresident med særlig ansvar for merkevarebygging og markedsføring, 2.tenor Gunnar Østmoe, sier på sin side at det hersker en indremedisinsk tilfredshet blant kulturambassadørene i det samstemte koret etter at det er ryddet opp i Festspill-fadesen. Ny sesong er innledet og nye planer forankres i det stadig voksende koret med den internasjonalt anerkjente grunnklangen.
– Vi har flere mindre oppdrag og større planer som vi vil komme tilbake til. Jeg vil bare si så mye som at den første helga i desember bør elverumsinger rett og slett holde av. Det er ingen hemmelighet at det er Elverum Mannskor som har fått oppdraget med å sette et verdig punktum for Margrethe Munthe-jubileet. Men jeg har ikke lyst til å røpe for mange detaljer nå. Naturligvis blir det et gjennomarbeidet og spennende konsept der vi i kjent stil vil trekker veksler på flere kunstneriske miljøer i byen, sier en uvanlig hemmelighetsfull 2.tenor og snurrer utålmodig i barten. Barten som blant mange blir regnet som mer spesiell enn stemmen.


WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera